5:2 kuren - marts 2013 - vægttab 2,4 kg - 8,2 kg i alt

Nu er det min 3. måned med 5:2 kuren. Jeg synes egentligt, at det er misvisende at kalde denne livsstil en kur for det handler i bund og grund om kostomlægning og en fysisk og mental tilvænning i forhold til at skulle spise mindre mad og undvære alle de overflødige kalorier.


Svær periode med 5:2 kuren
Her i midten af marts måned må jeg blankt erkende, at jeg er faldet i flere gange og jeg har haft svært ved at overholde de 2 fastedage fordi der har været ekstremt travlt på mit arbejde og med mange sociale arrangementer. Jeg har ikke været helt på forkant med at planlægge og strukturere mine ugentlige faste dage som jeg gjorde i februar, hvor jeg planlagde alle dage meget nøjagtigt.

Jeg har haft en enkelt dag, hvor jeg spiste mere end det dobbelte antal kalorier på en fastedag, men jeg var bare så sulten. Dumme undskyldninger, men jeg har også lovet mig selv, at dette år skal bruges til at få tabt de overflødige kilo og jeg vil ikke lade en enkelt dag ødelægge mit samlede mål.

Jeg spiser ofte det samme til morgenmad, som må indeholde 250 kalorier på fastedage fordi jeg ikke har så mange nye idéer og ofte mangler inspiration. Jeg skal i løbet af april måned have fundet nogle mere inspirerende opskrifter fordi jeg går lidt kold i at spise det samme på fastedagene.

Hvordan spiser man på de andre dage?
De seneste måneders faste har betydet, at jeg også tænker over, hvad jeg spiser de andre dage i løbet af ugen. Jeg har fået flere proteiner ind i min kost og reduceret mine kulhydrater. Jeg prøver at nøjes med en portion aftensmad og så ikke spise noget resten af aftenen. Der er ingen tvivl om, at årsagen til min store overvægt har været overspisning om aftenen efter klokken 20, når de mindste er lagt i seng. Jeg spiser forholdsvist sundt og normalt i løbet af dagen, men om aftenen har jeg haft tendens til at spise chokolade eller en stor portion youghurt med müsli, som er sprængfyldt med kulhydrater og kalorier. En rigtig dårlig kombination lige inden sengetid. Det kan IKKE anbefales at spise næsten hver aften på denne måde igennem flere år. Det giver alt for mange kilo på sidebenene. Øv.

Vægttabet begynder at kunne ses
Det er virkelig inspirerende og motiverende, at jeg nu kan begynde at se vægttabet på mit ansigt og mit tøj. Mine bukser begynder at pose og mine kinder er blevet lidt mindre. Det er en super skøn fornemmelse at vide, at det går fremad og jeg tænker ofte på, hvorfor jeg dog lod sådan stå til, når jeg godt ved, at det på ingen måde er sundt. Det handler ikke om at jeg vil være super slank, men det er or tidligt i min alder at have alt for højt blodtryk og dårlige kolesterolværdier. I maj måned skal jeg have taget nye blodprøver og åh, hvor jeg dog håber, at det vil kunne ses i mine blodprøver om 2 måneder, at jeg gør alt, hvad jeg kan for at tabe mig og få mindre fedt i blodet.

Alligevel skal der ikke være nogen som helst hemlighed i at fortælle, at jeg i denne måned har drømt ekstra meget om chokolade og andre lækkerier på mine fastedage fordi måneden har været så hektisk med arbejde og sociale arrangementer.

Selv min store knægt på 15 år har sagt, at han synes, at jeg er blevet lidt mindre. Der er alligevel lang vej endnu. Jeg håber at motivationen kan bevares.

1 kommentar:

  1. Rart at høre, at 5:2 virker! Jeg skal i gang med et vægttab nu, men hvis det kan blive en livsstil er det mega fedt!

    SvarSlet