5:2 kuren - januar 2013 - vægttab 3,8 kg

Jeg har vejet mig i morges. Det var ikke nogen rar oplevelse. Jeg vejer hele 95,3 kg og hvis ikke jeg gør noget NU vil jeg veje over 100 kg i løbet af det næste år. Jeg har været til læge og det ser ikke godt ud med mit blodtryk, som er ret forhøjet. Min læge mener, at jeg skal have stærk medicin for det sammen med kolesterolsænkende medicin, da mit kolesteroltal også er for højt.
Jeg forstår ikke, at lægen ikke har kigget grundigt på mig og sagt, at jeg simpelthen bør tabe mig inden der iværksættes behandling med medicin fordi det med stor sandsynlighed vil fjerne behovet for medicin.

Jeg kigger på mine lækre unger, hvor min mindste datter på 5 år er begyndt til svømning. Jeg kan ikke gå i svømmehallen med hende da jeg skammer mig over min størrelse. NU skal det simpelthen være. Det duer ikke.

Jeg har tidligere været på "stenalderkuren", hvor jeg har skåret alle kulhydraterne væk, men det går ikke for mig i det lange løb. Jeg mangler brød og lidt stivelse i form af grove pasta, da det giver mig en anden mæthedsfornemmelse.

Jeg har besluttet mig for at mine fastedage skal være onsdag og fredag i mine 3 første uger fordi det passer med, at der ikke er mange fysiske aktiviteter på dagsordenen. I de andre dage har jeg selv træning, længere arbejdsdage og mange praktiske logistiske opgaver med børnenes sport, madlavning og indkøb. Jeg er nervøs for om jeg kan holde til ikke at spise mere end 500 kcal om dagen på sådanne hektiske dage. Jeg tror, at chancen for succes bliver større, hvis jeg gør det på dage, hvor der ikke er de samme krav om hektisk aktivitet.

Status efter 19 dage med 5:2 kuren
Jeg har nu været i gang i 19 dage og det virker! Jeg kan mærke, at fastedagene betyder, at jeg får mere energi de andre dage og at fastedagene har en regulerende virkning på både appetit og mængder af mad på de almindelige spisedage. Jeg spiser ganske enkelt lidt mindre fordi min mæthedsfornemmelse er større. De første 4 fastedage har jeg haft lidt hovedpine og været træt om aftenen. Det er vist fordi, at kroppen begynder at tære på kroppens depoter og skal vænne sig til ikke at få overflod af kalorier. Ja, jeg skriver overflod fordi jeg kan jo godt se, at jeg simpelthen har spist for meget. Jeg håber, at de gode resultater fortsætter. Og ja, hvor meget har jeg tabt mig...? Jeg har tabt hele 2,3 kg hvilket jeg er ganske godt tilfreds med. Mit første delmål er at få vægten under 90 kg. Jeg er virkelig ked af, at jeg er blevet så tyk og kan slet ikke forstå, at jeg ikke har sagt fra noget før, men bedre sent end aldrig!

De største udfordringer i de første 19 dage med 5:2 kuren
Det sværeste var klart at komme igennem de 2 første fastedage. Jeg havde besluttet at spise morgenmad den første dag og selvom jeg drak masser af vand, te og kaffe var jeg bare så sulten sidst på eftermiddagen samtidigt med, at jeg fik en voldsom hovedpine. Jeg tog 2 panodiler og gik tidligt i seng. Den anden fastedag var mentalt lige så svær. Da prøvede jeg at nøjes med at spise en banan om morgenen for at kunne spise frokost, men jeg var så sulten allerede klokken 11, at det måtte jeg opgive. Så jeg fik frokost klokken 11.15 og gik allerede i seng klokken 21.00 samme dag. Det var derfor super motiverende at kunne se resultatet på vægten de næste dage.

Den 3. fastedag var lettere. Sulten og hovedpinen var noget lettere og mentalt var jeg ved at være klar til at fortsætte.

Vægten siger -3,8 kg dag 30 med 5:2 kuren

Jeg er super glad. Status efter den første måned med 5:2 kuren er, at jeg har tabt 3,8 kg og har fået lidt mere energi og mod på at fortsætte. Jeg er super lykkelig for, at min vægt nærmer sig 90 kg. Jeg satser på, at mine omgivelser også kan se mit vægttab, når det kommer under 90 kg. 



1 kommentar:

  1. Jeg har tabt 12 kg,minus om maven 13cm,ingen mavesyreproblemer mere,stoppet med kolest.erolmedicin,så super lækkert.jeg er mand.

    SvarSlet